Щомісячні виплати потерпілим на виробництві зросли на 5%

З першого березня 2019 року Фондом соціального страхування України було здійснено перерахунок страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, а також членам їх сімей. Відповідно до рішення Кабінету Міністрів України коефіцієнт перерахунку щомісячних виплат становить 1,05.

Виплати зросли на 5% для понад 208 тис. осіб, на здійснення перерахунку у бюджеті Фонду закладено 298,3 млн гривень. Водночас, за підсумками першого півріччя 2019 року коефіцієнт перерахунку може бути підвищено, виходячи із фінансових можливостей Фонду соціального страхування України.

Перерахунок здійснено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 160 «Про перерахування розміру щомісячних страхових виплат потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та особам, які мають право на страхові виплати у разі смерті потерпілого».

У 2018 році Фонд соціального страхування України провів три етапи перерахунків щомісячних страхових виплат. За підсумками першого етапу осучаснення з 01.01.2018 сума виплат збільшилась для майже 170 тисяч осіб. Крім того, з 01.03.2018 розмір страхових виплат було збільшено на 20% для всіх потерпілих на виробництві. Під час третього етапу перерахунків виплати було підвищено для 4,2 тис. потерпілих з низьким розміром заробітної плати перед настанням страхового випадку, середній розмір щомісячних виплат у них збільшився на 49,5%.

Зазначимо, упродовж минулого року Фонд фінансував щомісячні страхові виплати для понад 208 тис. осіб, з яких понад 47 тис. є внутрішньо переміщеними особами. Загальна сума видатків склала 7,6 млрд грн.

Працівники в складі комісій зобов'язані перевіряти правильність видачі лікарняних колег

Відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на кожному підприємстві незалежно від форми власності утворюється комісія із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності або, у разі чисельності працівників 15 і менше, обирається уповноважений. Комісія складається з працівників, що були делеговані до неї роботодавцем і профспілковою організацією підприємства, та має широкий перелік обов’язків, прав і повноважень.

Так, комісія (уповноважений) із соціального страхування приймає рішення про призначення або відмову в призначенні застрахованим особам допомоги по тимчасовій втраті працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах і на поховання. На підставі цього рішення роботодавцем оформлюється та подається заява-розрахунок, за якою Фонд соціального страхування України здійснює фінансування матеріального забезпечення.

Серед іншого, комісія зобов’язана розглядати підставу і перевіряти правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення. За необхідності комісія має право звертатись до робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України або їх відділень щодо перевірки правильності видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства.

За наявності підстав комісія може як відмовити в призначенні матеріального забезпечення працівнику, так і прийняти рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково).

Права та обов’язки комісії (уповноваженого) врегульовані постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 № 13 «Про затвердження Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності».

У І кварталі кількість профзахворювань зросла на 21,7%

Рівень професійної захворюваності за оперативними підсумками І кварталу 2019 року зріс на 21,7% порівняно з тим же періодом минулого року. Водночас, кількість нещасних випадків на виробництві зменшилась на 5%, кількість смертельних нещасних випадків – на 1,1%. Про це під час селекторної наради з фахівцями робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України повідомив начальник управління профілактики страхових випадків виконавчої дирекції Фонду Сергій Таровик.

За словами С.Таровика, значна кількість осіб, які мають професійне захворювання, в останні роки до встановлення діагнозу були визнані придатними до роботи у важких і шкідливих умовах праці відповідно до заключних актів комісій з проведення медичних оглядів.

«Ми фіксуємо випадки, коли працівник був визнаний здоровим за результатами медогляду, проведеного лише за рік до виявлення в нього профзахворювання. Невиявлення ранніх ознак професійних захворювань не дозволяють вчасно почати заходи зі збереження та відновлення здоров’я працівників та скорочують періоди їх працездатності. Тому робота із забезпечення проведення якісних та ефективних медичних оглядів дуже важлива. Зокрема, потрібно налагоджувати співпрацю із закладами охорони здоров’я, які проводять медичні огляди», – зазначив Сергій Таровик.

Основними причинами професійних захворювань залишаються недосконалість механізмів та робочого інструменту, недосконалість технологічного процесу та неефективність роботи засобів індивідуального захисту. Водночас, як наголосив С.Таровик, для організації більш ефективної профілактичної роботи зазначені обставини мають бути деталізовані, виявлені конкретні механізми та інструменти, що становлять загрозу для працівників.

Під час наради було акцентовано увагу на потребі в організації дієвої співпраці із роботодавцями щодо створення належних умов праці, а також зі спеціалізованими лікувально-профілактичними закладами, що встановлюють профзахворювання, облдержадміністраціями, органами Держпраці тощо.

Управління виконавчої дирекції Фонду в областях та місті Києві надали інформацію щодо здійснених упродовж І кварталу 2019 року профілактичних заходів та їх ефективності.

5 етапів для отримання допомоги за лікарняними

Допомога по тимчасовій втраті працездатності надається Фондом соціального страхування України у разі настання страхового випадку у період роботи та повністю або частково компенсує втрачений за період хвороби заробіток. Фонд здійснює фінансування, починаючи з шостого дня непрацездатності й до відновлення здоров’я або встановлення інвалідності. Перші п’ять днів фінансуються за рахунок коштів роботодавця.

Право на допомогу по тимчасовій непрацездатності (компенсація втраченого заробітку за лікарняними листками) виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), а її розмір залежить від тривалості страхового стажу та складає від 50% до 100% середньої заробітної плати особи.

Порядок отримання матеріального забезпечення:

  1. Отриманий у закладі охорони здоров’я листок непрацездатності працівник передає до уповноваженої особи на підприємстві (кадровика, табельника або бухгалтера) для заповнення зворотної сторони листка непрацездатності (визначення страхового стажу застрахованої особи та кількості днів, за які буде надаватись матеріальне забезпечення).
  2. Листок непрацездатності передається на розгляд до Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення).
  3. Бухгалтерія страхувальника (роботодавця) розраховує суми матеріального забезпечення та оформлює заяву-розрахунок для отримання фінансування від робочого органу виконавчої дирекції Фонду.
  4. Страхувальник подає заяву-розрахунок до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку, на її підставі здійснюється фінансування шляхом перерахування Фондом заявлених коштів на спеціальний рахунок страхувальника. Заява-розрахунок може бути подана в електронному вигляді.
  5. Страхувальник виплачує матеріальне забезпечення застрахованим особам у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.

Затверджено новий порядок розслідування нещасних випадків на виробництві

Рішенням Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 затверджено нову редакцію порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві. Документом удосконалено процедуру проведення розслідувань та ведення обліку нещасних випадків і професійних захворювань, що сталися з працівниками на підприємствах незалежно від форми власності.

Дія порядку поширюється, серед іншого, на осіб, які працюють на умовах цивільно-правового договору або на інших підставах, передбачених законом, фізичних осіб-підприємців та ін.

Зокрема, порядком передбачено визначення вимог до санітарно-гігієнічних умов праці, спрощення процедури оформлення документів, що пов’язують нещасний випадок чи захворювання із професійною діяльністю, встановлення строку давності для розслідування нещасних випадків на виробництві тощо.

У Фонді пройшла нарада щодо результатів контролю за обґрунтованістю видачі лікарняних

В.о. директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України Сергій Нестеров провів селекторну нараду щодо аналізу результатів заходів із контролю за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності. У заході взяли участь заступники начальників профільних управлінь виконавчої дирекції Фонду, а також керівники і фахівці робочих органів в областях та місті Києві.

Як наголосив Сергій Нестеров, моніторинг та аналіз виданих і продовжених листків непрацездатності здійснюється по всім регіонам України з метою ефективного контролю за видатками Фонду на матеріальне забезпечення, упередження нецільового використання коштів і виявлення фальсифікованих листків. За його словами, для збільшення ефективності з 01.04.2019 в робочих органах виконавчої дирекції Фонду збільшена чисельність фахівців, які безпосередньо проводять перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності.

За підсумками березня 2019 року ефективна реалізація заходів із контролю за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності дозволила скоротити або залишити на попередньому рівні видатки на допомогу по тимчасовій втраті працездатності по 18 регіонам. Про це під час наради повідомила заступник начальника управління страхових виплат та матеріального забезпечення виконавчої дирекції ФССУ Ганна Харченко.

Заступник начальника управління профілактики страхових випадків виконавчої дирекції ФССУ Марина Біляєва акцентувала увагу на чіткому дотриманні ризикоорієнтованих підходів при плануванні перевірок закладів охорони здоров’я. Зокрема, перевірка може бути ініційована у разі стрімкого зростання кількості виданих листків непрацездатності порівняно з попередніми періодами.

Начальники управлінь виконавчої дирекції Фонду в областях та місті Києві проінформували щодо даних моніторингу виданих (продовжених) листків непрацездатності, а також впроваджених заходів по контролю та їх результатів.

Фондом відновлено планові перевірки страхувальників

Фондом соціального страхування України з березня 2019 року відновлено проведення планових перевірок страхувальників щодо використання ними коштів Фонду. Водночас, система контролю отримала нові ризикоорієнтовані підходи, що мають на меті зменшити навантаження на страхувальників (роботодавців) та упередити можливі порушення. На цьому під час селекторної наради з фахівцями управлінь виконавчої дирекції Фонду в областях та місті Києві наголосила начальник управління по роботі зі страхувальниками ВД Фонду Наталія Зеленська.

«Планові перевірки проводяться фахівцями Фонду виключно за умови наявності вагомих приводів, які чітко визначені напрацьованими ризикоорієнтованими критеріями. Тобто перевірки здійснюються лише тоді, коли страхувальник дає для цього об’єктивні підстави. Це дозволяє як не допустити тиск на законослухняних роботодавців, так і забезпечити захист Фонду від неправомірних видатків. Наприклад, підставою для перевірки може бути суттєве зростання кількості днів тимчасової непрацездатності на підприємстві, відсутність повідомлення про виплату коштів застрахованим особам упродовж трьох місяців з дня проведення фінансування Фондом за умови, що страхувальник не зміг пояснити цю затримку, системні порушення тощо», – говорить Н.Зеленська.

Квартальні плани-графіки проведення планових перевірок розміщуються на веб-порталах робочих органів виконавчої дирекції Фонду в областях та місті Києві.

З метою підвищення ефективності системи соціального страхування, зменшення навантаження на страхувальників та забезпечення прозорості аудиту, з 2019 року скасовано щоквартальний звіт по використанню коштів Фонду за формою Ф4-ФСС з ТВП. Натомість, з 01.10.2018 було розширено форму заяви-розрахунку та почала працювати система інформування роботодавцем про здійснені виплати застрахованим особам – повідомлення про виплату коштів застрахованим особам за визначеною формою роботодавці подають упродовж місяця з дня здійснення виплат матеріального забезпечення, окремих виплат потерпілим на виробництві.

Крім того, з жовтня 2018 року Фондом було впроваджено систему попереднього контролю правильності нарахування виплат, яка дозволила мінімізувати можливі помилки при визначенні страхувальниками розміру допомоги та страхових виплат. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють попередній контроль правильності нарахування виплат та у разі виявлення помилок надають рекомендації страхувальнику щодо усунення недоліків ще до фінансування виплат. Це дозволяє уникнути частини штрафів, які раніше могли накладатись на роботодавця у разі виявлення неправомірного використання коштів Фонду під час перевірок за фактом вже профінансованих заяв-розрахунків.

Нагадаємо, під час всеукраїнської наради в.о. директора виконавчої дирекції ФССУ Сергій Нестеров зазначив, що Фонд соціального страхування України є однією з найбільш важливих соціальних інституцій країни та щомісяця виплачує українцям 2 млрд гривень страхових виплат.

  • Ban Pr
  • Ban Urad
  • Ban Vr
  • Ban Don

© 2019  Волноваська районна державна адміністрація. Використання будь-яких матеріалів, що опубліковані на цьому сайті, дозволяється при умові посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на офіційний сайт.

logo
Донецька область,
   м. Волноваха, вул. Героїв 51 ОМБр, 1
(06244) 4-14-37
vrga@volnov.dc.ukrtel.net